Άρθρο: Αποτελεσματική εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19
30/06/22
Στα πλαίσια του έργου «Women4IT: Innovative Solutions to increase the numbers of EU vulnerable girls and young women into the digital agenda» αναπτύξαμε 4 προγράμματα κατάρτισης νέων γυναικών για να βελτιώσουν τις ψηφιακές τους δεξιότητες: Junior Web Developer, Digital Media Specialist, Project Coordinator, και Graphic Designer.
Η κατάρτιση υλοποιήθηκε σε 2 κύκλους, ο πρώτος το 2020-2021 και ο δεύτερος το 2022. Ενώ, αρχικά, η κατάρτιση είχε σχεδιαστεί να γίνει σε τάξη, λόγω των περιορισμών για την αντιμετώπιση της πανδημίας έπρεπε να αλλάξουμε γρήγορα σε διαδικτυακή κατάρτιση.
Η εμπειρία μας από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν διέφερε από αυτήν των ευρωπαίων εταίρων μας: χρησιμοποιήσαμε την online πλατφόρμα GoToMeeting για την παράδοση της εκπαίδευσης και Google Meet, Skype, και Zoom για τις περιοδικές συναντήσεις των μεντόρων με τις εκπαιδευόμενες, αλλά και μεταξύ των μεντόρων και των εκπαιδευτών. Επιπλέον, και οι δύο τελετές αποφοίτησής μας πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά μέσω Zoom. Με αυτόν τον τρόπο ήταν ευκολότερο να προσκαλέσουμε γυναίκες ομιλήτριες από άλλες ελληνικές πόλεις, καθώς και μία Ελληνίδα υπεύθυνη ανάπτυξης ανθρώπινων πόρων που εργάζεται σε πολυεθνική εταιρεία στη Γερμανία, για να μοιραστούν την εμπειρία τους και να μοιραστούν με τις απόφοιτές μας πολύτιμες γνώσεις από τον κόσμο της εργασίας.
Η εξ ’αποστάσεως εκπαίδευση και επικοινωνία ανέδειξε το ρόλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ως μέσα επικοινωνίας, συνεργασίας και δημιουργίας διασυνδέσεων μεταξύ των εκπαιδευομένων μας. Φαίνεται ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πρόσφεραν ένα υποστηρικτικό, πολύ απλό και διαδραστικό περιβάλλον για να μοιραστούν οι εκπαιδευόμενες μας ιδέες και πληροφορίες. Δημιουργήθηκαν πολύ ενεργές διαδικτυακές κοινότητες στο WhatsApp, στο Viber και στο Facebook, οι οποίες κάλυπταν την έλλειψη φυσικών κοινοτήτων και ενθάρρυναν την κοινωνική αλληλεπίδραση μεταξύ τους. Μερικές από αυτές τις κοινότητες που απευθύνονταν στις συνομήλικές τους στην αρχή χρησίμευσαν ως πλατφόρμα για να γνωριστούν μεταξύ τους και να υποστηρίξουν τις εκπαιδευτικές απαιτήσεις τους. Στη συνέχεια, μετά το τέλος της εκπαίδευσης, οι διαδικτυακές ομάδες χρησίμευσαν για να μοιράζονται διαφημίσεις εργασίας και να ενημερώνονται γρήγορα μεταξύ τους για ευκαιρίες εργασίας. Επιπλέον, μέσω αυτών των διαδικτυακών κοινοτήτων σφυρηλατήθηκαν πραγματικές φιλίες, όπως συζητήθηκε στην ομάδα εστίασης και κατά τη διάρκεια μιας ζωντανής εκδήλωσης που διοργανώθηκε για να συναντηθούν οι εκπαιδευόμενες, όταν τα μέτρα κοινωνικής απόστασης ήταν λιγότερο αυστηρά.
Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί, ότι οι μέντορες καλλιέργησαν τη θετική αλληλεπίδραση μεταξύ των καθοδηγούμενων και διευκόλυναν τη σύνδεση δημιουργώντας διαδικτυακές ομάδες στο WhatsApp και το Viber δίνοντας έμφαση στην ομαδική εργασία και την ομαδική προσπάθεια. Έτσι, η καθοδήγηση μπορεί να συνέβαλε στη δημιουργία μιας κουλτούρας ενθάρρυνσης μεταξύ των εκπαιδευομένων, την οποία οι νέες τεχνολογίες κατέστησαν δυνατή και προώθησαν.
Συμπερασματικά, οι διαδικτυακές πλατφόρμες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κατά τη διάρκεια της επιδημίας του COVID 19 φαίνεται να διευκόλυναν τις κοινωνικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των εκπαιδευομένων, προσφέροντας διέξοδο, ως ένα σημείο, στην κοινωνικότητά τους. Ένα ενδιαφέρον σημείο ήταν επίσης το γεγονός ότι οι εκπαιδευόμενες μας χρησιμοποίησαν τις διαδικτυακές πλατφόρμες για να συζητήσουν και να μοιραστούν ιδέες σχετικά με το εκπαιδευτικό υλικό και τις ασκήσεις και να βοηθήσουν η μια την άλλη στις εργασίες. Έτσι φαίνεται ότι κατά κάποιο τρόπο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συνέβαλαν στην εκπαιδευτική διαδικασία και ίσως θα έπρεπε να ληφθεί σοβαρά υπόψη η κατάλληλη ενσωμάτωσή τους στην όλη εκπαιδευτική εμπειρία.
Το ανωτέρω κείμενο αποτελεί τη συμβολή της CRETHIDEV στο άρθρο που εμφανίστηκε στο Youth Employment Magazine, τεύχος Ιουνίου 2022.